În cele ce urmează vom enumera modificările importante intervenite odata cu intrarea in vigoare a Legii nr. 126/2024 care marchează schimbarea opticii legiuitorului care, îndepărtându-se de scopul punitiv al normei de incriminare, prioritizează recuperarea prejudiciilor cauzate bugetului de stat.
– Parchetelor de pe lângă Judecătorii pentru: infracțiunile de la art. 5 (împiedicarea controalelor fiscale), art. 6 ind. 1 (reținerea/încasarea și neplata, impozitelor și/sau contribuțiilor), art. 7 (utilizarea de tipizate fiscale falsificate), art. 9 ind. 3 (creditarea cu sume de proveniență ilicită);
– Parchetelor de pe lângă Tribunale: infracțiunile tipice de evaziune fiscală (art. 8 – stabilirea de impozite diminuate, art. 9 – evaziunea fiscală clasică, si art. 9 ind. 2 – evaziunea fiscală cu TVA împotriva bugetului de stat) cu un prejudiciu de până la (inclusiv) 10 milioane lei;
– DNA: oricare infracțiuni tipice de evaziune fiscală (art. 8, 9 si 9 ind. 2) cu un prejudiciu mai mare de 10 milioane lei, precum și art. 9 ind. 1 (evaziunea fiscală cu TVA împotriva bugetului UE);
– DIICOT: oricare infracțiuni tipice de evaziune fiscală (art. 8, 9 si 9 ind. 2) cu un prejudiciu mai mare de 10 milioane lei și săvârșite de un grup infracțional organizat.
Astfel, noile prevederi permit contribuabilului repararea integrală a prejudiciului de până la 1.000.000 EUR, majorat cu cote fixe din cuantumul acestuia, în funcție de momentul procesual la care intervine repararea, în vederea aplicării unor cauze de nepedepsire, respectiv:
– se va achita prejudiciul majorat cu 15% la care se adaugă dobânzile și penalitățile, până la expirarea unui termen de maximum 30 de zile de la finalizarea controlului efectuat de organele competente, în urma căruia se individualizează un prejudiciu;
– se va achita prejudiciul majorat cu 25% la care se adaugă dobânzile și penalitățile, în cursul urmăririi penale;
– se va achita prejudiciul majorat cu 50% la care se adaugă dobânzile și penalitățile, în cursul camerei preliminare sau al judecății, până la pronunțarea unei hotărâri în primă instanță;
– se va achita prejudiciul majorat cu 100% la care se adaugă dobânzile și penalitățile, în cursul judecății în apel, până la pronunțarea unei hotărâri definitive.
De asemenea, art. 10 prevede și cauze de reducere a limitelor pedepselor prevăzute de lege, respectiv:
– se reduc la jumătate aceste limite în ipoteza reparării integrale a prejudiciului, prin plata efectivă, până la primul termen de judecată și, totodată, organul judiciar are facultatea de a aplica pedeapsa cu amendă, dacă prejudiciul stabilit nu depășește 1.000.000 EUR;
– se reduc la jumătate aceste pedepse în ipoteza în care făptuitorul aduce la cunoștința organelor de urmărire penală sau a organelor fiscale fapta sa și contribuie la tragerea la răspundere penală a altor participanți la infracțiune, cel mai târziu la împlinirea unui termen de un an de la epuizarea faptei și înainte ca organele de urmărire penală să fi fost sesizate cu privire la aceasta.
Astfel, legiuitorul a stabilit mai multe criterii prin raportare la care se poate beneficia de sancționarea mai blândă sau chiar aplicarea unei cauze de nepedepsire, ca urmare a achitării prejudiciului.